PRESSITEADE
Reedel, 24. novembril kell 18.00 avavad HANNAH HARKES ja MARI PREKUP Draakoni galeriis näituse „Maapind puu all kihas nagu kogudus“.

Hannah Harkes (Šotimaa) ja Mari Prekup (Eesti) on toimetanud ühiselt Tallinnas Grafodroomi graafikastuudios alates 2013. aastast ning teinud tihedat koostööd, sealhulgas performatiivses koosluses Graforotika ning nüüd ka pärimuskultuurile, eriti hiiepuudega seonduvale suunatud platvormi Grafolkloor all. 2016. kevadest on kunstnikud käinud külas erinevatel väärikatel puudel, kogunud põnevaid lugusid ning legende ning interpreteerinud seda läbi graafikameele ja ruumi. Näitus "Maapind puu all kihas nagu kogudus" ongi kunstnike loomingulise uurimustöö esimene avalik vili. Draakoni galeriis saadavad ülespanekut erinevad sündmused, loengud ja töötoad.
Eesti hiiepuud on pika, põneva looga olendid, kes annavad ühtviisi head saadust kõigile huvilistele – akadeemikutest muinasjutuvestjateni, tervisesportlastest kunstnikeni, maausulistest metsaärikateni. Hiied on kummalised ja põnevad kohad ning mida rohkem nende kohta uurida, seda huvitavamaid aspekte välja koorub.
Temaatiliselt keskendub see universaalsetele teemadele nagu pärimus, surm ning teadmatus. Loomeprotsess toetub psühhogeograafilisele metodoloogiale, nii nagu seda on määratlenud Guy Debord*.
Palju tähtsaid riitusi ning religioosseid praktikaid on Eestis vanematel aegadel koondunud looduslikesse pühapaikadesse ehk hiitesse - olgu selleks siis püha puudesalu, kivi, allikas või kõik kolm koos. Esivanemate austamine oli olulisel kohal - nendegi viimne puhkepaik oli püha. Kuigi vanad matmistavad on suuresti ajas kaduma läinud, leiame teateid säärastest kommetest ka 17. ja 18. sajandist. Peale matmispaiga leiame hiitest teisigi vaimuolendeid nagu haldjad, hiieneitsid, hiiekoerad, puude hinged ja mõistagi isikulised paigapäritolud. Täna on märgata pärimusfolkloori uut kogumisperioodi ning katseid maausu hääbunud praktikaid jätkata või ellu äratada. See uus ärkamine ei ole mitte ainult Eestile omane, vaid on toimumas viimastel kümnenditel ülemaailmselt. Mida sügavamalt me pühapuude ajalukku kaevume, seda enam leiame kultuurideüleseid jagatud juuri ühistes narratiivides. Grafolkloori töö edasi arenedes avastame me pärimuskultuuri erinevates riikides, alustades Lätist, Skandinaaviast ja Šoti Shetlandi saartest, võrreldes hiiepuude mütoloogiaid ning kogemusi.
Näituse installatiivne vorm on valminud koostöös arhitekt Kaarel Künnapiga, tänu kellele näeme seost arhitektuuriga looduses, kus iga organism saab tuge ja toitu teistelt ümbritsevatelt organismidelt, moodustades niiviisi kokku peene infrastruktuuri erinevatest ühenduslülidest. Läbi folkloori arhitektuurse kaardistamise leiame, et ka paigad ning narratiivid omavad toetavat ja sõltuvat omavahelist suhet; installatsioon tähistab individuaalseid mütoloogilisi fragmente vormis, milles peegeldub nende kultuuriline kontekst ja olemus - üks killuke suurest mosaiigist.
Laseme ennast mõjutada geograafilistest uskumustest ning pärimustest. Kogutud andmed: visuaalsed materjalid, narratiivid, mütoloogilised, ajaloolised ja emotsionaalsed kanduvad pildiliselt üheks tervikuks. Samamoodi nagu müüdid jõuavad meieni läbi jagatud hääle, on lõigatud mitme peale ka installatsiooni linoollõiked, võimaldades sellega seguneda meie erinevatel väljendusviisidel.
Näitus jääb avatuks 30. detsembrini 2017.
Täname: Graafikakoda ja Uku Kann, Labora, Kaarel Künnap, Mihkel Lember, Tõnu Narro, Ahto Kaasik, Kristiina Paabus, Villem Jahu, Tuutu, Karin Link, Lauri Luud, Mall Paris, Johan Pajupuu, Aet, Margit ja Aino Admann, Bill Harkes, Õie-Mari Aasmäe, Anu Sillaots, Mikk Sarv, Triin Pruul, Jarõna Ilo, Lianne Teder, Lauri Tankler, Eve Tisler, Lauri Tankler, Fiona Barnes, Olga Titova, Igor Prekup, Anto Liivat, Katrin Reimann, Lianne Teder ja paljud teised.
Näitust toetavad Eesti Kultuurkapital ja Eesti Kunstnike Liit.
Näituseid Draakoni galeriis toetavad Eesti Kultuurkapital ja Eesti Kultuuriministeerium.
Lisainfo: https://grafolkloor.wordpress.com/
Näitusega kaasnev programm on kättesaadav: https://www.facebook.com/events/1747916645238914/
___________________________________________________________________________________________________
* ...the study of the precise laws and specific effects of the geographical environment, consciously organized or not, on the emotions and behavior of individuals. Guy Debord, Introduction to a Critique of Urban Geography, in Les Lvres Nues # 6, September 1955
Hannah Harkes on kunstnik, kes väljendab end peamiselt graafika ja installatsioonikunsti kaudu. Tema kunstipraktika on mõjutatud olukordadest, kus siirus kohtub absurditunnetusega. Harkes on omandanud bakalaureusekraadi Gray’s School of Art’is Šotimaal aastal 2011 ja on pärast seda asunud elama Eestisse. Lisaks rahvusvahelisele näitusetegevusele on ta üks Ptarmigan’i projektiruumi eestvedajatest, õpetab joonistamist ja graafikat Eesti Kunstiakadeemias ning töötab trükimeistrina Laboras. Hetkel õpib Hannah Harkes Winchesteri Ülikooli magistriõppe erialal “Surm, religioon ja kultuur”, mille õppekava lõimub ka käesoleva näituseprojektiga. https://hannahharkes.com/
Mari Prekup on omandanud magistrikraadi Eesti Kunstiakadeemia vabade kunstide teaduskonnas aastal 2015. Kunstnikuna huvitab teda pärand, erinevad üleelamised ja ümbritsev - selle ärritav ja kaasav mõju. Grafodroomi graafikastuudios tegutsedes huvitub ta traditsioonilistest tehnikatest eesmärgiga leida ühisosa uute meediatega. Prekupit huvitavad grupidünaamikad, oma praktikas ühendab ta installatsiooni, näitusepraktikat ja etenduskunste.
Kaarel Künnap on linnaplaneerija, arhitekt ja luuletaja. Ta on õppinud Eesti Kunsti-akadeemias, hetkel töötab büroos Mudel Arhitektid. Tema tööd keskenduvad peamiselt ühiskonna, inimese, keskkonna ja ruumi vahelistele seostele.
http://mudelarhitektid.ee/
|