TARVO VARRES
Memory-Sensitive
20.09.-07.10.2017
Käesoleval näitusel saab näha Tarvo Varrese kahte teost: Parfümeeria portreed
ja Kättesaamatu mälestus (Brüsseli nurgad).
Näitus on osa Tallinna Fotokuu'17 kaasaegse kunsti biennaali galeriide programmist.
4. oktoobril kell 17.00 toimub ringkäik näitusel.

Kättesaamatu mälestus (Brüsseli nurgad)
Fotoseeria, 2015
Kontseptuaalses ja postkontseptuaalses fotopraktikas pole nurgamotiiv midagi iseenesest haruldast. Ometi tuleb Tarvo Hanno Varres nurgamotiivi juurde oma loomingus juba teistkordselt – tema varasem seeria kujutas koduse Tallinna tänavanurki, koos üksikute hingamispausidena sisselipsanud ruumi sisenurkadega. Kahte seeriat näib ühendavat eksistentsiaalne küsimusepüstitus inimese argistest valikutest, mis laieneb üldistuse tasemel inimeseks olemisele ja koosolemisele üldiselt. Seeriasse kuuluvad kakskümmend kaks mastaapset fotot on üles pildistatud valdavalt videvikus. Inimtühja öise linna “murdepunktid” toovad meieni kaamera vaatenurga poolt unifitseeritud arhitektuuri kaudu küsimusi selle linna mateerias kehastuvast ajaloost, kolmkeelsest identiteedist, igapäevastest kasutustest ja staatusest niinimetatud Euroopa pealinnana. Ent nagu on kirjutanud Gaston Bachelard, pole kogetud maja kunagi inertne karp, vaid psühhologiseerub peaaegu automaatselt, saades üheks olulisemaks psühhoanalüütiliseks konstrukt-siooniks, üheks algsemaks hinge mudeliks, kus pööning vastab superegole, eluruumid egole ja kelder mõistagi alateadvusele. Sihitult läbi öise linna hulkuva flanööri silme läbi üles pildistatud majanurkade kogumik on mentaalne maastik, kujuteldav
rahvamass, mis esitab küsimusi mitte ainult enese, vaid ka vaatleja identiteedi kohta,
säilitades ambivalentsuse, mida Varres peab hea kunstiteose vältimatuks osaks. Käsitledes iseenesele veel suuresti tundmatu linna maastikku, toob kunstnik pealkirja tasandil sisse mälestuste tagasitoomise, võimatu või takistatud mälutöö motiivi. Võimalik, et see kuskil taamal terendav või kujuteldav mälestus ei kuulugi üksnes kunstnikule, vaid on pigem osa protsessist, mis teda vaatajatega ühendab.
– Hanno Soans
Parfümeeria portreed
Fotoseeria, 2017
Otsides endale uut sobivat parfüümi kohtume inimestega, kelle tööülesannete hulgas on meie nõustamine meie identiteedi nähtamatu detaili osas. Müüjal peab olema kõrgendatud tundlikkus, et suunata ostjat tegema sügavalt isiklikku valikut. Käesolev portreeseeria kujutab parfüümipoe müüjaid oma igapäevases keskkonnas, kõik neli koos omaenda isiksustega keset protsessi, kus nad suunavad meid meie isiklikes valikutes.
Tarvo Varres on kunstnik, kelle tööd on peamiselt foto- ja videoinstallatsioonid. Näitustel esineb alates 1991. aastast. Tarvo Varres on saanud Kinoliidu noore fotograafi preemia (1992), Rühm T koosseisus Eesti Kultuurkapitali aastapreemia (1996) ning on Köler Prize 2018 nominent. Alates 1996. aastast on Varres külalisõppejõud Eesti Kunstiakadeemias. Tema töid kuulub Eesti Kunstimuuseumi kogusse.
Kunstnik tänab: Mari-Leen Kiipli, Kristin Reiman, Kai Laidla ja kõik inimesed kauplusest
Crème de la Crème.
Näituseid Draakoni galeriis toetavad Eesti Kultuurkapital ja Eesti Kultuuriministeerium.
TARVO VARRES
s. 1970, elab ja töötab Tallinnas
Solo, duo näitused
2015 „Leegi vari“, koos Kirke Kangroga, Tartu Kunstimaja
2006 „Createurs Estoniens“, Normandie Terre des Arts, Prantsusmaa
2002 „Päike“, Rakvere Linnagalerii
1998 „Portreed“, Haapsalu Linnagalerii
1998 „Portreed“, Vaal galerii, Tallinn
1995 Galerii Sammas, Tallinn
1994 Galerii Deco, Tallinn, koos Urmas Muruga
Grupinäitused
2015 „Plahvatusest tasandikule“, Tartu Kunstimuusem, kuraator Anneli Porri
2015 „1995“, EKKM; tallinn
2015 „Sensitive Nature of Becoming“, Kanuti Gildi Saal, Rundum
2013 „Kahtluse varjud“, Tallinna Kunstihoone, kuraator Nikolaas Johannes Lekkerkerk
2012 „Nostalgiat kollektsioneerides“, Y Galerii, Tartu
2012 „Ihade kollektsioon. Privatiseeritud kunst“, EKKM, kuraator Anders Härm
2007 „Jeune Creation Europeenne“, Prantsusmaa, Itaalia jt.
2006 „Collected Crises“, Kumu, Tallinn
2000 „Inscriptions“, Tallinna Linnagalerii
1996 Rühm T, Eesti Kunstimuuseum
1993 „Eleonora“, Tallinna Kunstihoone
1992 Kunstverein Wiligrad, Saksamaa, viie Eesti kunstniku näitus, residentuur
1991 „Guide to Intronomadism“, Rühm T, Tallinna Kunstihoone
Töid avalikes kogudes
Eesti Kunstimuuseum, kaasaegse kunsti kogu
Preemiad
2000 Eesti Sisearhitektide Liit, meelelahutusasutuse sisekujundus, Front Arhitektid
1996 Kultuurkapitali kujutava ja rakenduskunsti sihtkapitali preemia, Rühm T koosseisus
1992 Aasta noor fotograaf, Eesti Kinoliidu preemia
Bibliograafia
2015 Gregor Taul. Viis juhtmotiivi olemisest. Sirp, 23 / 10
2015 Kaire Nurk. Mateeria ja hinge nurgad. Sirp, 23 / 10
2015 Marten Esko. Varres ja Kangro - argise varjatud külg. Postimees, 14 / 10
2015 Marten Esko. Isiklik lähtepunkt ja selle materialiseering. Sirp, 09 / 01
2014 Hanno Soans. Nurga taga. Tarvo Varres. Ajakiri Maja
2013 Kadri Veermäe. Olevikuhetke rehabiliteerimine. Sirp, 17 / 10
2002 Alina Kurvits. A Place in the Sun!, Kunst.ee
1998 Johannes Saar. Oleviku heli versus mineviku kaja. Postimees
1998 Linnar Priimägi. Pildistab teisi, jäädvustab ennast. Postimees
1996 Rühm T. Näituse kataloog
Initsiatiivid, projektid
2014 „Rituaalid selguse tingimusel“, ISFAG, Tallinn, näituse kureerimine
2008 - 2012 Videomuusika, eksperimentaalfilmide, videote programm,
kinod Sõprus ja Artis, Tallinn
Tellimused, töid lavale
2016 „The Air Series“, Terviseameti hoone, Tallinn
2015 „Every Spark is Numbered / Two Hours“, fotoseeria, Tallinna Tervishoiu
Kõrgkooli raamatukogu
2014 „Betweenland“, 45 min heli- ja videoteos, helilooja Tatjana Kozlova, Kanuti Gildi
Saal, Tallinn
2011 „Sool“, teos löökriistaansamblile, sopranile ja videole, helilooja Helena Tulve
2004 Kammerooper „It’s Getting So Dark“, helilooja Helena Tulve, video kahel ekraanil,
Tallinna Linnateatri taevalava
2004 „Vastaskallas“, ‘radiofooniline ooper’, helilooja Jüri Reinvere, Tallinna Linnateater,
Hobuveski, installatsioon
Loengud, meistriklassid, diplomitööde juhendamine
2014 „Praktilised utoopiad“, EKA installatsiooni ja skulptuuri osakond
2013 „Be the first to see what you see as you see it“, EKA fotograafia osakond
|