Paul Rodgers. Lilith Absentias

29.09-17.10.2018

Paul Rodgers. Lilith Absentias

Paul Rodgers on juba veerand sajandit elanud ja töötanud Eestis. Ta on õpetanud kunstiakadeemias ja õpetab siiani Kohila keskkoolis. Ta on osalenud aktiivselt siinses kunstielus nii kunstniku kui ka kuraatorina: olnud rahvusvaheliste tegevus- ja videokunsti sündmuste nagu “KanaNahk” ja Viinistu tegevuskunstifestivali üks eestvedajaid, pidevalt on tal olnud isikunäitusi, ta on kunstirühmituse Eesti Energiad üks asutajaid. Paul Rodgers on meie oma “inglane”, kelle kodu on Eestis, kuid kelle isiklik kultuurikiht aitab tal kunstis teinekord tuua esile midagi, mida pelgalt siinse kogemusega ei oska tähele panna.

Raul Rodgersi projektid, olgu siis isikunäituse või performance’i vormis, on sageli sisaldanud mitmeid üksteist toetavad, kuid paralleelselt kulgevaid kihistusi. Nii nagu ta pole kunagi saanud mööda suurest narratiivist, eksistentsiaalsetest küsimustest, nii ka päevakajalistest sündmustest. Kuid päevakajaline ei ole tema kunsti jõudnud mitte ainult suure narratiivi, aegadele vastu pannud väärtussüsteemide, vaid ka kunstniku enda elukogemuse kaudu. Mida aeg edasi, seda enam on Paul Rodgersi teoste ajend olnud kultuurijälg, mõni varasem kunstiteos või -žanr või viis, kuidas kunstnikud on oma aega ja ühiskonda visuaalselt kirjeldanud, millist visuaalset märki on nad sellest tahtnud tulevikule jätta, aga kuidas nad sellega on ka oma aja inimese ja tema arusaamadega manipuleerinud või kuidas ka nendega on manipuleeritud.

Kui Paul Rodgersi eelmise, kaks aastat tagasi Hobusepea galeriis toimunud isikunäituse tõuge oli natüürmort, elus sisalduv surma meeldetuletus või tema oma sõnade järgi surmas sisalduv elu element, siis nüüd on tema üks lähtepunkt XIX sajandi romantilise ajastu kunstniku oriendi, iseäranis idamaise naise kuvand (Jean-Joseph Benjamin-Constanti maal “Õhtu terrassil (Maroko)”, 1879), Euroopa vaatepunkt, mille vastu Lähis-Ida maades on innukalt võideldud, aga mida sama edukalt kasutatakse siiani, et luua endale sobiv kuvand ja sellega ka praegu manipuleerida. Teine on praeguse idamaise naise enesekuvand, naeratavad noored kurdi naisvõitlejad, snaiperid, kes on valmis oma rahva vabaduse eest elu andma. Kolmas on väikese vapra ja oma isale lojaalse tüdruku kuvand 1950ndate ameerika filmist, puhtuse ja süütuse sümbol. Kui 1950ndate traagilised filmid, ka emotsionaalsed thriller?id, lõppesid tavaliselt õnnelikult, siis kurdi snaiperite puhul on pigem vastupidi.
Näituse pealkiri “Lilith Absentias” osutab Lilithile, mässumeelsele iseseisvale naisele, olgu siis Vana testamendi Aadama esimese naise või veelgi varasemate mesopotaamia müütide mõttes, aga ka tema puudumisele, kohalolematusele või tema kohalolemises ka siis, kui teda päriselt kohal ei ole. Kuid nagu kunstnik ise oma saatesõnades ütleb, on pealkiri siiski ainult vihje, kerge jälg, mida mööda endale oma jutustus kokku panna.
Paul Rodgersi ruumiinstallatsioonid kulgevad risoomsete jutustustena, millel on just selline algus, edasiarendus ja ka lõpp, kuigi lõpp ja algus kasvavad sageli kokku, nagu vaataja seda ise sealt välja loeb. Ehk milline on siis vaataja oma elu- ja kultuurikogemus.

Reet Varblane
Vabaduse galerii näitusi toetavad Eesti Kultuurkapital ja Eesti Kultuuriministeerium.
Täname ArtProofi.

Olen sageli märganud, et jutustustel ja luulel on sageli algus, kuid need arenevad omasoodu ja hakkavad elama oma elu, mis, kui tegemist on heade lugudega, viivad meid tundmatule territooriumile ja järeldustele. Üsna tihti panevad need järeldused meid naasma algusessse, et seda siis muuta. See käib sõnade, keele ja kirjutamise põneva olemuse juurde. Ka mina kirjutan, naudin seda ja võitlen sellega. Kuigi visuaalse kunsti keel on teistsugune ja katse suruda visuaalse kunsti loomust sõnadesse tundub tihti viljatu ja eksitavgi, seda iseäranis kunstnikule.
Mu töödele on omane teatud narratiivsus, kuid neil on palju alguspunkte, seda nii kontseptuaalses kui ka ajalises mõttes, et saaksin tuua välja kummalisi kaasavõnkumisi praeguse ajahetkega. Teoste elemente saab (sõnadega) kirjeldada, neist saab rääkida individuaalses mõttes ja vahest tuua esile isegi nende sotsiaalseid või poliitilise kaasavõnkumisi, kuid nende tegelik väärtus seisneb siiski se?les, kuidas need üksteisega suhestuvad ning sõnalisest selgitusest pole teoste tegelikul mõistmisel just palju abi. Isegi näituse pealkiri on ainult vihje, prelüüd. Seepärast ärge võtke sõnu liiga tõsiselt, ära oota sellest liiga palju.

Paul Rodgers

PAUL RODGERS
paulrodgers.eu
Sünd 1953

Kunstiharidus / Art education:
1973 – 1974    Hull College of Art, Foundation, UK
1978 – 1981    Norwich School of Art, BA Fine Art, UK
1988 – 1989    Chelsea School of Art, MA Sculpture, UK

Kureeritud näitused / Curated exhibitions:
1993 Tallinn Norwich Kunstikontakt, England
1994 Tallinn Norwich Kunstikontakt, Estonia
1995 Miranda Housden, Fertile, Tallinn Estonia
1995 Baltic SEAS, England
1996 Forgotten Present, Vilnius, Lithuania
1998 Earthly Delights, Tallinn Botanic Gardens
1999 Anatoomikum, Tartu, Estonia
2001 Eesti Energiad, Vienna, Austria
2001 Gooseflesh2, Rakvere, Estonia
2002 Gooseflesh3, Haapsalu, Estonia
2002 Dependency, non-dependency, Tallinn Art Hall, Estonia
2003 Mohni Island, Estonia
2004 Viinistu 2004, Estonia
2010 Kuu, Eesti Energiad at Unit B Gallery, San Antonio, Texas, USA
2011 Eesti Energiad, Gallery A, Turku, Finland
2013 Three men alone, Eesti Energiad, Kuenstlerhaus, Speyer, Germany

Grupinäitused / Group:
2000 Construction in Process, Lodz, Poland
2000 Aids in Culture, Rotterman Art Museum, Tallinn
2000 Gooseflesh, Rakvere, Estonia
2000 View Assistance, Boswil, Switzerland
2001 Eesti Energia, WUK, Vienna, Austria
2001 Koostöö,  Rakvere Museum, Estonia
2001 Library of Unpublished Works,House Gallery, London
2001 Groundrush, Tartu, Estonia
2002 Circus of Life, Tallinn. Estonia
2002 Eesti Energiad – Kuu, Hafnarborg, Iceland
2002 Gooseflesh3, Haapsalu, Estonia (with Anne Daniela Rodgers)
2002 Evidence, Essor Gallery, London
2002 Kuu, Hafnarborg Museum, Iceland
2003 Mohni, Mohni Island, Estonia
2003 Estonian Art after the Second World War, Estonian Art Museum, Tallinn
2004 Riga Sculpture Quadennial, Latvia (with Anne Daniela Rodgers)
2004 Viinistu 2004, Estonia
2005 Beijing Biennale, China
2005 C1119-Dead Dog, Edinburgh. Scotland
2006 Wave, Estonian Sculpture Association, Jõhvi. Estonia
2006 City. One Zero Gallery, Edinburgh. Scotland
2007 Backward Blues, National Centre for Contemporary Art, Moscow
2007 Power and freedom, Tallinn Art Hall,     and Pärnu, Estonia
2008 Obscurum per obscurius, Tallinn Art Hall (with Anne Daniela Rodgers)
2009 Pornography, Rakvere Museum, Estonia (with Anne Daniela Rodgers)
2009 Seanahk, Haapsalu. Estonia (with Anne Daniela Rodgers)
2010 Seanahk, Haapsalu. Estonia
2010 Kuu, Eesti Energiad at Unit B Gallery, San Antonio, Texas, USA
2011 Meeting with a friend in Marfa, Eesti Energiad, Gallery A, Turku, Finland
2011 Never Built Monuments, National Gallery of Art Vilnius, Lithuania
2011 Eesti Energiad, Tbilisi, Georgia
2012 Ühislinn, Tallinn, Estonia
2013 Three men alone, Eesti Energiad, Kuenstlerhaus, Speyer, Germany
2015 Game, Palmse Mõis, Estonia
2015 Pärnu Art Museum, Sculptors Association show, Estonia

Isikunäitused / Solo or tandem:
1987 Lanchester Gallery, Coventry. UK
1989 Midlands Art Centre, Birmingham UK
1991 Windsor Art Centre, UK
1993 Collective Gallery, Edinburgh UK
1993 Sammas Gallery, Tallinn, Estonia
1995 Sammas Gallery, Tallinn, Estonia
1997 Botanic Gardens, Tallinn Estonia
1998 Peri Gallery, Turku, Finland (with Jüri Ojaver)
1999 Kütiorg Sculpture Park, Estonia
2000 Zebra Gallery, Tartu, Estonia
2000 Kohila High School, Estonia
2002 Art Hall Gallery, Tallinn Estonia
2002 Hansapank Gallery, Tallinn (with Anne Daniela Rodgers)
2005 Sniff sniff, City Gallery, Tallinn, Estonia
2006 Art Museum Tartu, Estonia (with Anne Daniela Rodgers)
2007 Transplants, Hobusepea gallery, Tallinn, Estonia
2009 Hobusepea gallery, Tallinn, Estonia
2012 Hobusepea gallery, Tallinn, Estonia
2014 Relative Narratives, Art Hall Gallery, Tallinn, Estonia (with Anne Daniela Rodgers)
2016 Still lives, Hobusepea gallery, Tallinn, Estonia